Kvalitetskostnader / Cost of Poor Quality (COPQ)

Det kan være utfordrende å tallfeste kvalitetskostnadene. Kvalitetskostnader blir av denne grunn ofte sammenlignet med et isfjell hvor de tallfestede kvalitetskostnadene er toppen av isfjellet mens indirekte kvalitetskostnader skjuler seg under overflaten.  

Det er spesielt de indirekte kvalitets-kostnadene som er vanskelig å beregne. Eksempel på indirekte kvalitetskostnader er tapt produksjonstid, transportkostnader og tidstap for å returnere feilvare, reperasjonskostnader, økte vedlikeholdskostnader, back-up produkt eller tjenester for å redusere konsekvens av feil, overtid og økt arbeidsbelasning på ansatte, misfornøyde kunder som gir et dårlig rykte og kanskje bytter til en konkurrent (tapt salg).

Eksempel på direkte kvalitetskostnader er feilhindring (Poka-yoke), kvalitetskontroller, vrakkostnader, omarbeiding / korreksjoner, kunderetur og reklamasjoner.

Kontakt

Lean Tech AS | Kristoffer Robins vei 13

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Oslo, Norway

Book et møte

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig