DMAIC
DMAIC er en prosjektmetodikk for å forbedre eksisterende prosesser. DMAIC står for Define, Measure, Analyze, Improve, og Control. Lean Techs grønt og sort belte kurs innen Lean Six Sigma lærer deg å bruke DMAIC prosjektmetodikk.
DMAIC er en prosjektmetodikk for å forbedre eksisterende prosesser. DMAIC står for Define, Measure, Analyze, Improve, og Control. Lean Techs grønt og sort belte kurs innen Lean Six Sigma lærer deg å bruke DMAIC prosjektmetodikk.
Diskrete data refererer til antall innenfor ulike kategorier og kan bare beskrives med hele tall. Du kan for eksempel ikke ha en halv defekt eller en halv kunde. Diskrete data er det motsatte av kontinuerlige data (temperatur, vekt, avstand, etc.).
Define er den første fasen av DMAIC, og innebærer å definere problemet eller muligheten, forstå kundebehov («Voice of the Customer») og beskrive prosjektets formål & omfang. Denne fasen er viktig for at forbedringsteamet definerer riktig omfang i forhold til tid og ressurser tilgjengelig.
“Defects per Million Opportunities”, DPMO, er en måling som er vanlig å bruke innen Six Sigma for å vurdere kvalitet. Det er antall feil i en prosess per million muligheter. Noen ganger kan en enhet ha mer enn en mulig feil. DPMO beregningen er som følger: ([# feil] / ([# enheter] x [ # muligheter for feil per enhet])) x 1 million
En defekt / feil er Output fra prosesser, produkt eller tjenester som ikke oppfyller kundens krav. Dette er en av de 8 formene for sløsing.
Dette er en gjennomtenkt tilnærming til datainnsamling som inkluderer informasjon om hvor, hvordan og når data skal samles inn, og hvem som er ansvarlig. Dette gjøres for alle målinger og inkluderer også informasjon om «Operational definition» for målingen.
Dataanalyse er å bestemme hvordan data skal presenteres og deretter tolke presentasjonene. Eksempel på grafisk presentasjon av data er Histogram, Box plot, Pareto, Stolpe- og kakediagram, Run Chart, kontrolldiagram / Control Chart & Scatter plot. Disse analysene brukes til å bevise årsaker til problemer i Analyse fasen.
Et dashbord er en visning av viktige ytelsesindikatorer / KPI’er (Key Performance indicators) som overvåkes regelmessig. De er ideelle for å presentere resultat for prosesseiere, ledelse og interessenter. Dashboards varierer i sammensetning, men måler vanligvis ytelsen til prosesser, mennesker, innovasjon og finans.
Lean Tech AS | Kristoffer Robins vei 13
0047 481 23 070
Oslo, Norway
L - Løsningsorientert
E - Engasjert
A - Analytisk
N - Nysgjerrig