Rotårsaksanalyse

Rotårsaksanalyse

Målet med en rotårsaksanalyse er å bestemme de sanne årsakene til et problem.

Som bildet illustrer, kan et problem (stammen på treet) ha mange årsaker (røtter).

Over tid vil symptomene (bladene på treet) vokse seg større og bli mer synlig.

Det er viktig at du får tak i stammen på treet - Problemet, og løser rotårsakene. Da blir symptomene også borte.

Dersom du behandler symptomer, men ikke løser rotårsakene til et problem, vil symptomene dukke opp igjen.

Et eksempel er å ta smertestillende dersom du har feber. Feberen (symptomet) dempes, men du løser ikke årsaken til feberen. Dersom årsaken til feber er en infeksjon, må du løse årsaken for å oppnå varig bedring.

Det fins mange tilsvarende eksempler hvor vi løser symptomer og ikke gjør noe med rotårsaken. Dersom rotårsaken forblir uløst vil symptomer dukke opp igjen. 

Årsakene til et problem kan være sammensatte og skyldes mange faktorer. Oppstår problemet ofte? Er det en enkelthendelse?

Frekvensen på problemet er avgjørende for valg av problemløsning strategi.

 

Statistisk prosesskontroll

 

Statistisk prosesskontroll (Control Charts), skiller normal og spesiell variasjon. For å lykkes med en rotårsaksanalyse er det avgjørende å vite om det er normal eller spesiell variasjon som medfører problemet.

Dersom det er spesiell variasjon som medfører problemet, kan du lete etter en eller flere unormale hendelser. Når du har funnet den eller de unormale hendelsen(e) kan du gjøre korrigerende tiltak.

Normal variasjon er summen av variasjon fra alle variabler som påvirker prosessen. For å redusere normal variasjon er det viktig å identifisere hvilke variabler som påvirker prosessen. En prosesskartlegging hjelper deg med det.

Når du vet hvilke variabler som påvirker prosessen, kan du bruke ulike grafiske analyser eller hypotesetesting til å bestemme hva som er kritisk. Deretter reduserer du variasjonen fra kritiske variabler, overvåker og kontrollerer dem.

Dersom du reagerer på normal variasjon som om det er spesiell variasjon, vil du sannsynligvis forverre prosessen. 

 

Rotårsaksanalyse verktøy

 

Her er noen verktøy som kan hjelpe deg å gjøre rotårsaksanalyse:

    • Tankekart eller A3 strukturer rotårsaksanalysen
    • Statistisk prosesskontroll avgjør om normal eller spesiell variasjon medfører problemet
    • Prosesskartlegging identifisere mulige årsaker
    • 5 Hvorfor & Fiskebein diagram identifiserer mulige årsaker
    • Grafiske analyser kan bevise rotårsaker
    • Hypotese testing kan bevise rotårsaker når grafiske analyser ikke er entydig
    • Korrelasjonsanalyse og forsøksdesign bestemmer optimale faktor verdier
    • Statistisk prosesskontroll (Control Chart) overvåker variasjon av kritiske variabler (beviste rotårsaker) og sikrer varig løsning

Disse verktøyene benyttes innen Lean Six Sigma og problemløsningsmetoden DMAIC: Define (forstå problem og sette mål) - Measure (kartlegge nåsituasjon) - Analyze (bevise rotårsaker) - Improve (løse rotårsaker) - Control (sikre varige løsninger)

Takk for tilliten

Kontakt

Lean Tech AS | Snøfonna 5

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lørenskog, Norway

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig